Kasık fıtığı nedir, belirtileri, tedavisi

kasık fıtığı

Kasık fıtığı nedir? (kasık yırtılması)

Kasık bölgesinde karın duvarını oluşturan dokulardaki zayıflık nedeniyle karın içerisindeki organların dışarıya doğru bombeleşmesine kasık fıtığı denir. Oldukça sık görülen cerrahi problemlerden biridir.

Kasık Fıtığı Neden Oluşur?

• Karın içerisindeki basıncın artmasına neden olan durumlar
  • Karın duvarında doğuştan olan bir zayıf nokta varlığı
  • Kabızlık ve sürekli ıkınma
  • Erkeklerde prostat büyümesine bağlı olarak işeme sırasında ıkınma ve zorlanma
  • Kronik öksürük
  • Ağır yük kaldırma, ağır sporlar yapma
  • Karın kaslarını zorlayan ağır fiziksel egzersiz
  • Gebelik

Kasık Fıtığı Belirtileri Nelerdir?

• Kasıklarda şişlik (Kasıkta ayağa kalkınca, ıkınınca veya öksürünce belirginleşen şişlik)
  • Kasıkta yanma veya ağrı
  • Hareketle artan ağrı veya ağırlık, rahatsızlık hissi
  • Erkeklerde bazen testislere vuran ağrı ya da testislerin çevresinde şişlik. (Bu duruma halk arasında testis fıtığı da denir)

Kasık Fıtığı Tanısı Nasıl Konulur?

Muayene genellikle tanı koymak için yeterlidir. Bazen fıtık elle hissedilmeyecek kadar küçük olabilir veya aşırı kilolu hastalarda muayene tanı koydurucu olmayabilir. Böyle durumlarda ultrasonografi, BT (bilgisayarlı tomografi) gibi testlere başvurulması gerekebilir.

Kasık Fıtığı Tedavisi Nasıl Yapılır?

Tesadüfen saptanan çok küçük fıtıklar gözlem altında tutulabilir. Ancak gittikçe büyüyen, bası ve ağrı yapan fıtıklarda cerrahi tamir önerilir. Sıkışmış ve boğulmuş fıtıklar ise mümkün olan en kısa sürede ameliyat edilmelidir. Kasık fıtığı tedavisi ameliyatsız mümkün değildir.

Kasık Fıtığı Ameliyatı

Zayıf alandan dışarı bombeleşen doku içeri yerleştirilir ve buradaki yırtık alan bir yama konularak tamir edilir. Merkezimizde fıtık ameliyatlarını kapalı yöntemle de yapabilmekteyiz.

Kasık Fıtığı Ameliyatı Sonrası

Kasık fıtığı ameliyatı sonrasında beslenme düzenini çok değiştirmeye gerek yoktur. Ancak genel olarak sağlıklı ve dengeli bir şekilde beslenilmeli, ağır olmayan yiyecekler tüketilmelidir. Kasık fıtığı ameliyatı sonrasında yaklaşık 2 ay boyunca hastalar ağır yük kaldırmaktan kaçınmalı ve doktorların önereceği süre boyunca yorucu fiziksel aktivitelerden uzak durmalıdırlar. Kapalı ameliyatta bu süre daha kısadır.

Kapalı ameliyatın avantajlarını bu sayfamızdan inceleyebilirsiniz.

Kasık Fıtığı Ameliyatı Ne Kadar Sürer?

Kasık fıtığı ameliyatının süresi kişinin fiziksel durumu ve tıbbi geçmişine bağlı olarak değişmektedir. Hastaya yapılan yamanın boyutu ve hastanın daha önce karın ameliyatı geçirip geçirmediği gibi faktörler de ameliyatın süresini belirler. Bu bilgiler ışığında kasık fıtığı ameliyatı, aksi bir durum olmadığı ve komplikasyonlar yaşanmadığı sürece 30-60 dakika arası sürmektedir.

Kasık Fıtığı tedavi edilmezse ne olur?

Kasık fıtığı tek başına tehlikeli bir durum olmamakla beraber bazen karın duvarındaki delikten içeri giren karın zarı ya da bağırsak burada sıkışabilir. Eğer şişlik kendiliğinden içeri girmiyor, devamlı ve şiddetli ağrı yapıyorsa inkarsere (sıkışmış) fıtıktan söz edilir ve acilen doktora başvurmak gerekir. Bu sıkışıklığın devam etmesi, damarlardaki kan akışını engelleyerek sıkışan dokunun beslenmeni bozar ve kangren olmasına neden olur. Bu duruma ise boğulmuş fıtık (strangüle inguinal herni) denir. Eğer acil olarak müdahale edilmezse hayatı tehdit edebilen ciddi sorunlara neden olur. Bu durum halk arasında fıtık patlaması olarak da ifade edilir.

Kasık fıtığın boğulmasının belirtileri nelerdir?

• Şiddetli ağrı (bazen bıçak saplanır gibi keskinleşebilir ya da yaygın karın ağrısına dönüşebilir)
  • Bulantı ve/veya kusma
  • Fıtık kesesinin kırmızı, morumsu veya kahverengi renk alması
  • Gaz ve/veya dışkı çıkaramama

Bu şikayetlerden biri veya birkaçı varsa acilen doktora başvurulması hayat kurtarıcıdır.

Diyarbakırda merkezimizde kasık fıtığı ameliyatı yapılmaktadır.