Zehirli guatr nedir? Belirtileri, tanısı ve tedavisi

Zehirli guatr nedir

Halk arasında zehirli guar olarak bilinen durumu aslında tiroid bezinin çok çalışması ve buna bağlı olarak da tiroid hormonlarının normalden fazla miktarda üretilmesidir. Bu hormon yüksekliği vücudu zehirlemese de, vücudun çalışma düzenini bozmaktadır.

Tiroid bezinin fazla tiroid hormonu tıpta salgılamasına “hipertiroidi” denir.

Hipertiroidi nedenleri

• Basedow Graves hastalığı
  • Toksik multinodüler guatr
  • Toksik adenom
  • Gebelik hipertiroidisi
  • Fazla iyot alımına bağlı hipertiroidi
  • Fazla tiroid hormonu alımına bağlı (ilaç kullanımı) hipertiroidi

Hipertiroidi belirtileri

Hipertiroidi belirtileri; halsizlik, sinirlilik, çarpıntı, sıcağa tahammülsüzlük, kilo kaybı, terleme, ishal, nefes darlığı, iştah artmasına karşın zayıflama, adet kanamasında azalmadır. Hastaların bir bölümünde gözlerde dışarı çıkıklık görülebilir.

Hipertiroidi tanısı

Hipertiroidi’de T3 ve T4 hormonu yüksek, TSH düşük bulunur. Tanı koymak için anti TPO, anti Tg ve bazı hastalarda TSH reseptör antikoru gibi kan testlerine bakılır. Hipertiroidi tanısında tiroid hormonlarının yanı sıra tiroid sintigrafisi de gerekebilir.

Hipertiroidi tedavisi

Hipertiroidide ilk tedavi şekli antitiroid iaçların kullanımıdır. Bu ilaçlar tiroid hormonlarının sentezini durdurarak etki ederler. Genellikle Metimazol kullanılır. Bazı özel durumlarda ve gebelerde propiltiourasil kullanılır. Antitiroid ilaçlar yan etkileri nedeni ile ömür boyu kullanılamaz. 6 ay-1 yıllık tedavi sonrası hipertiroidi için kalıcı tedavi planlanır. Kalıcı tedavi hipertiroidinin nedenine göre cerrahi veya atom (radyoaktif iyot) tedavisidir.

Antitiroid ilaçların yan etkileri

Metimazol ve propiltiourasil’in çok önemli yan etkileri vardır. Agranülositoz, toksik hepatit, sarılık, kaşıntı, eklem ağrısı bunlar arasındadır. İlaç kullanımı sırasında hastalar bu etkiler açısından uyarılır.

Periodik zamanlarda karaciğer enzimleri ve kan sayımı ile hastalar takip edilir. Karaciğer enzimleri yükselince ve nötrofil sayısı 1500’ün altına inerse ilaçlar kesilir. İlaçlar kullanılırken boğaz ağrısı ve ateş olursa ilaç derhal kesilmeli ve takip eden doktora haber verilmelidir.