Tiroid nodülleri ve tiroid kanseri ameliyatı

Tiroid bezi nedir?

Tiroid bezi nefes borusunun ön kısmında yer alan, 25-40 gram ağırlığında ve şekli kelebeğe benzeyen bir bezdir. Salgıladığı hormonlar nedeni ile çok önemli işlevlere sahiptir. Bu hormonlar T3 ve T4 olarak belirtilir.Tiroid bezinin salgıladığı bu hormonlar diğer organların çalışma hızını etkiler.Tiroit hormonlarının az salgılanması yani hipotiroidi durumunda bağırsaktan saç teline kadar bütün metabolizma yavaşlayarak, saç dökülmesi, unutkanlık, uykuya eğilim, kilo alma, halsizlik, seste kalınlaşma gibi şikayetler ortaya çıkar.Bu hormonun fazlalığı yani hipertiroidi durumunda ise aşırı terleme, saç dökülmesi ve hızlı kilo kaybı görülür.Vücuttaki önemli görevleri nedeniyle tiroid bezinin hastalıkları önemli sağlık sorunlarına yol açar ve tedavi edilmelidir.Sinsice ilerleyen tiroit bezi sorunlarında tedavi, hastalığın türüne göre değişir. İlaç tedavisi ile hormonların yerine konması ya da düzenlenmesi, ilaç tedavisinin yetmediği durumlarda risk faktörleri radyoaktif iyot tedavisi ve bu bezin alındığı cerrahi uygulanabilir.

Tiroid hastalıkları:

Tiroidin hipotiroidi (bezin az çalışması), hipertiroidi  (bezin çok çalışması, halk arasında “zehirli guatr” olarak bilinmektedir), Hashimoto tiroiditi gibi hastalıkları genellikle ilaç tedavisi ile kontrol altına alınır. Bunun yeterli olmadığı durumlara cerrahi tedavi gerekebilir.

Tiroidin normalden fazla büyümesi Guatr olarak adlandırılır ve ileri evrelerde ameliyat gerektirebilir.

Tiroid nodülleri de tiroidin sık rastlanan bir hastalığıdır. Nodüllerin değerlendirilmesi genellikle ultrasonografi ile değerlendirilir. Nodüllerle ilgili daha ayrıntılı inceleme için iğne biyopsisi uygulanabilir. İğne biyopsisi poliklinik şartlarında yapılabilen genellikle hafif ağrılı bir işlemdir.

Tiroid hastalığı riskini arttıran durumlar

• İyottan fakir bölgelerde yaşamak
  • Az iyot tüketmek (bu nedenle iyotlu tuz tercih edilmeli)
  • Radyasyona maruz kalmak
  • Amiodaron, lityum, interferon gibi ilaçları kullanmak
  • Ailede tiroid rahatsızlıklarının olması

Tiroid ameliyatı neden yapılır?

• Tiroidin çalışma bozukluklarına bağlı tiroid hastalıkları ilaç tedavisi ile kontrol altına alınamadığında,
  • Tiroid bezi büyümesi (Guatr) kozmetik sorunlara yol açtığında,
  • Büyüyen tiroid bezi soluk borusuna baskı yaparak ses değişikliklerine ve nefes almada zorluğa neden olduğunda
  • ve tabii ki yapılan biyopsilerde tiroidin kanserleri ile ilgili şüphe oluştuğunda yahut kanser tespit edildiğinde tiroid cerrahisi yapılması gerekmektedir.

Tiroid ameliyatı nasıl yapılır?

Genel anestezi altında yapılan tiroid ameliyatında, bezin büyüklüğüne ve tek/çift taraf yapılıp yapılmayacağına göre boyunda, adem elmasının yaklaşık 2 parmak aşağısından yapılan, yaklaşık 5-8 cm’lik kesi ile yapılır.

Ameliyat sonrası, ameliyat alanına konan drenlerin kesilmesinin ardından taburculuk planlanır. Bu süre ortalama 2-3 gündür.

Tiroid kanserleri zamanında ameliyat edilmesi durumunda yüksek başarı oranı ile tedavi edilebilmektedir.

Tiroid ameliyatından ne zaman taburcu olunur, ne zaman işe başlanır, ne zaman iyileşirim?

Tiroid ameliyatlarından sonra çoğu hasta 2. gün taburcu olmaktadır. Ameliyat yerine konulan drenlerden (hortum) gelen akıntı miktarına göre bu süre bazen 3-4gün olabilir. Ameliyattan bir hafta sonra hastalar genellikle işlerine başlayabilirler.

TİROİD AMELİYATLARINDA SES TELLERİ SİNİRİNİN ZARAR GÖRME İHTİMALİ

Tiroid bezi ses tellerini uyaran sinire çok yakın bulunur. Tiroid ameliyatları sırasında bu sinir aranır ve bulunduktan sonra korunarak tiroid bezi çıkartılır. Özel bir risk taşımayan hastalarda ses kısıklığı oranı %1’in altındadır. Bu riski azaltmak ve sinirin yerini tespit etmek amacı ile sinir monitorizasyonu/stimülatörü cihazını kullanmaktayız. Bu cihaz sayesinde sinirin yeri daha güvenli bir şekilde belirlenebilmektedir.

Diyarbakırda merkezimizde tiroid (guatr) ameliyatları yapılmaktadır.