Göbek fıtığı belirtileri, tanısı ve ameliyatı nasıldır?

Göbek fıtığı nedir?

Göbek fıtığı, genelde göbek çukurunun içinde ya da yakınındaki bir bölgede ortaya çıkan bir karın fıtığı çeşididir.

Göbek fıtığı neden oluşur?

göbek fıtığı - umblikal herni

Bebeklerde görülme oranı 1/5 olan göbek fıtığının bu kadar sık ortaya çıkmasının birçok sebebi bulunmaktadır. Bunlardan en önemlileri ise prematüre doğum, düşük doğum ağırlığı ve göbek kordonunun yol aldığı açıklığın tam kapanamaması gibi sebeplerdir. Normalde doğumdan birkaç gün sonra göbek bağının açıklığı kapanmaktadır. Eğer bu bölge bebeklik çağında kapanmazsa bebekte karın fıtığı oluşumu başlar. İlerleyen yaşlarda ise karındaki iç basıncın yüksek miktarda artması da göbek fıtığının bir diğer sebebi olarak göze çarpmaktadır.

Karın kaslarının zayıf gelişim gösterdiği bölgeye fazla baskı yapıldığı durumlara örnek olarak; aşırı kilo, şiddetli öksürük, karın boşluğunda sıvı birikmesi, kısa aralıklarla yaşanan hamilelik ve karın bölgesinde yapılan çeşitli ağır ameliyatlar örnek gösterilebilir. Ani şekilde eğilip kalkmak, kabızlık, vücudu zorlayıcı ağırlık kaldırılan sporlar, aşırı ıkınma, siroz hastalığı gibi çeşitli faktörlerden dolayı kişide göbek fıtığı oluşma riski artmaktadır. Hamilelik faktöründen dolayı göbek fıtığı, kadınlarda erkeklere kıyasla çok daha sık rastlanan bir hastalıktır. Özellikle birden fazla kez hamile kalmış ve kilosu ideal seviyenin üzerinde olan kadınlarda daha çok görülür.

Göbek fıtığı belirtileri nelerdir?

Göbek fıtığı olan kişilerde gözle görülebilen en önemli belirti, göbek bölgesinde dış tarafa doğru bir şişlik oluşumu ve bunu takip eden şekil bozukluğudur. Bu bölgede şişlik, ağrı, özellikle yemekten sonra gelişen kramp şeklinde karın ağrısı, kabızlık gibi durumlara sebep olabilir. Göbek fıtığının boyutu bazı kişilerde fındık büyüklüğündeyken bazı kişilerde bir portakal büyüklüğündedir.

Göbek Fıtığı Tanısı Nasıl Konulur?

Muayene çoğu zaman tanıda yeterlidir. Muayenede şüpheli bulgular olması halinde, veya karşı kasığın da değerlendirilmesi gerektiğinde ultrason yapılmaktadır.

Göbek Fıtığı Tedavisi Nasıl Yapılır?

Göbek fıtığı eğer kişide kendi kendine geçmiyorsa göbek fıtığı ameliyatı yapılarak kolayca tedavi edilebilen bir hastalıktır. Toplumda oldukça yaygın şekilde görülen bu hastalığın tek tedavi yöntemi cerrahi yöntemdir. Göbek fıtığı tedavisi ameliyatsız mümkün değildir. Fıtık tam olarak büyümeden ve ciddi doku sorunlarına yol açmadan evvel, cerrahi müdahale yapılarak tedavi edilmesi çok önemlidir. Zira tedavisinin ihmal edilmediği durumlarda göbek fıtığının boğulma ihtimali vardır ve bu da çok büyük sağlık sorunlarına yol açar.

İç organlarda hasara ve hatta ölüme kadar sebebiyet verebilen göbek fıtığı fark edildiği an derhal uzman bir doktorla görüşülmelidir. Bilindiği üzere göbek fıtığının erken teşhis edildiği durumlarda yapılan ameliyatın başarı şansı önemli ölçüde artmakta ve hastalık tamamen tedavi edilebilmektedir. Göbek fıtığı ameliyatı için hangi yöntemin seçileceği hastanın durumuna ve birçok faktöre göre değişiklik göstermektedir. Bu faktörler fıtığın büyüklüğü, fıtığın konumu ve fıtığın hastada yarattığı diğer rahatsızlıklardır.

Göbek Fıtığı Ameliyatı

göbek fıtığı ameliyatı

Göbek fıtığı tedavi yöntemlerinden biri olan göbek fıtığı ameliyatının birçok farklı yöntemi bulunmaktadır. En sık kullanılan ve en iyi sonuç veren yöntem ise “yama tekniği” olarak bilinmektedir. Bu teknik kullanılarak tedavi edilen kişilerde göbek fıtığının yeniden ortaya çıkma ihtimali %1 seviyelerine kadar düşmektedir.

Göbek Fıtığı Ameliyatı Sonrası

Göbek fıtığı ameliyatı sonrasında beslenme düzenini çok değiştirmeye gerek yoktur. Ancak genel olarak sağlıklı ve dengeli bir şekilde beslenilmeli, ağır olmayan yiyecekler tüketilmelidir. Göbek fıtığı ameliyatı sonrasında yaklaşık 2 ay boyunca hastalar ağır yük kaldırmaktan kaçınmalı ve doktorların önereceği süre boyunca yorucu fiziksel aktivitelerden uzak durmalıdırlar.

Göbek Fıtığı Ameliyatı Ne Kadar Sürer?

Göbek fıtığı ameliyatının süresi kişinin fiziksel durumu ve tıbbi geçmişine bağlı olarak değişmektedir. Hastaya yapılan yamanın boyutu ve hastanın daha önce karın ameliyatı geçirip geçirmediği gibi faktörler de ameliyatın süresini belirler. Bu bilgiler ışığında göbek fıtığı ameliyatı, aksi bir durum olmadığı ve komplikasyonlar yaşanmadığı sürece 30-60 dakika arası sürmektedir.

Göbek fıtığı tedavi edilmezse ne olur?

Karın duvarından bombeleşen organ sıklıkla barsaklar olduğundan, fıtık kesesi içerisinde sıkışması halinde dolaşımı bozulmakta, ameliyat acil hal almakta ve ameliyat esnasında dolaşımı bozulup gangrene gitmiş bu barsak kısmının çıkarılması gerekebilmektedir.