Karaciğer Kist Hidatiği (Kedi-Köpek Kisti)

Kist hidatik halk arasında köpek kisti olarak bilinir. Hastalık, %75-80 karaciğerde yerleşir. Daha az sıklıkla akciğer, karın içi diğer organlar ve beyinde bile görülebilir. Hayvanlardan insana geçer ve ciddi bir hastalıktır. Karaciğer kisti bir tür parazit hastalığıdır.

Karaciğer kisti insandan insana bulaşmaz ve insan dışkısında bulunmaz. Ancak ve ancak parazit yumurtası bulaşmış kuyu sularının, kirli gıdaların ağız yoluyla alınması sonucu insana geçer. Hastalık karaciğerde bir hasar oluşturmaz ancak bakterilerin üremesi sarılığa, delinmeye, yırtılarak alerjik reaksiyonların uyandırılmasına ve kist içeriğinin tüm karın boşluğuna yayılmasına neden olabilir. Bu durumlar hastalıkla mücadeleyi güçleştirir.

Kimler karaciğer kisti için risk altındadır? (Kist hidatik)

• Uygun şartları sağlamadan evcil hayvan besleyenler,
  • Hayvancılıkla uğraşan ve gerekli hijyenik şartları sağlamayanlar,
  • Hayvanlar ile ilişkisi olmayan ancak hijyenik olmayan şartlarda hazırlanmış gıdaları tüketenler.

Karaciğer Kist Hidatiğinin Belirtileri

Karaciğer kistleri genellikle şikayete yol açmaz ve birçoğu iyi huyludur. Belirti göstermeyen kistler çoğunlukla küçük kistlerdir. Ancak kist büyüdükçe karın bölgesinde birtakım şikayetler meydana gelebilir:

• Karın ağrısı (Özellikle karnın sağ üst kısmında hissedilir)
  • Ağrı bazen sırta ve omuza yayılabilir.
  • Komşu organ ve dokulara yapılan baskı ile erken doyma ve şişkinlik oluşabilir.
  • Mide bulantısı
  • İshal
  • Sindirim problemleri
  • Safra yolunun tıkanması ve enfeksiyon

Karaciğer kist hidatiği tedavi edilmezse ne olur?

Tedavi edilmemesi durumunda kistin içinde bakterilerin üreyerek apse oluşturabilir, safra yollarına zarar vererek tıkanma sarığı ve safra yolu enfeksiyonları yapabilir. Delinip patlayarak tüm karına yayılabilir ve yaygın allerji yaparak ani ölüme neden olabilir.

Karaciğer Kisti Tedavisi

Tip-1 ve 2 kistlerde iğne ile boşaltılması ve içerisindeki parazitlerin öldürülmesi şeklinde ameliyat dışı çözümler denenmektedir. Diğer tiplerde ve bu tedavinin başarılı olmadığı durumlarda en başarılı tedavi yöntemi ameliyattır. Cerrahi yöntem kistin büyüklüğüne, yerine ve sayısına göre değişiklik gösterebilir.

Diyarbakırda merkezimizde karaciğer kist hidatiği ameliyatı yapılmaktadır.