Anal Fissür (Makat Çatlağı)

Kalın barsak çıkışında, genellikle orta arka tarafta olan ağrılı yırtık, çatlak şeklinde yaradır. Eğer hastalık uzun süredir varsa hemen çatlağın dışında eşlik eden skin tag (et parçası) görünümü oluşmakta, hemoroidal hastalıkla karıştırılmasına neden olmaktadır.

Makat Çatlağı Sebepleri nelerdir?

Kabızlık, sert-kalın dışkılama, ishal atakları, çok ıkınma, tuvalette uzun süre kalma, stresli yaşam koşulları hastalığın oluşumunu hızlandırmaktadır.

Sınıflaması

Akut ve kronik anal fissür olarak ayrılır. Akut yani yeni gelişmiş makat çatlağı yüzeyeldir, kolayca tedavi edilebilir. Ancak tanıda gecikme olur ve kronikleşirse tedavisi bazen zor olabilmektedir.

Bulguları Nelerdir?

Dışkılama esnasında ağrı, yanma, tuvalet kağıdına bulaşır şekilde çizgisel kanama ya da 1-2 damla kanama ile sık karşılaşılır. Bunun yanı sıra dışkılama sırasında cam ya da jilet ile kesilir gibi ağrı, hastaların en sık yaptığı tariftir. Tanıda gecikme olduğunda ıslaklık hissi ve kaşıntı eklenmektedir.

Tanısı Nasıl Konur?

Detaylı hasta değerlendirmesi ve muayene tanı için yeterlidir. Eğer şikayetler ile örtüşmeyen muayene bulgusu varsa altta yatan olası barsak hastalıkları açısından kolonoskopi gibi kalın barsak inceleme tetkikleri yapılmalıdır.

Tedavi Seçenekleri Nelerdir?

1-Yaşamsal Düzenleme ve Tıbbi Tedavi

Hastaların çoğunda beslenme, dışkılama alışkanlıklarında düzenleme, uygun lif takviyesi, sıcak su duşu, bölgesel kas kasılması üzerine etkili kremlerin kombinasyonu ile tedavi mümkündür.

Tedavinin yetersiz olduğu durumlarda cerrahi dışı ve bu yöntemlerin de yeterli olmadığı hastalarda cerrahi tedavi önerilmektedir.

2-Ameliyatsız Tedavi (Botulinum Enjeksiyonu)

Yaşamsal düzenleme ve tıbbi tedavi ile iyileşme sağlanamayan hastalarda kas içerisine botulinum toksini yapılarak 4-6 ay süre ile geri dönüşlü olarak kas felci sağlanmakta; bu dönemde çatlağın iyileşmesi hedeflenmektedir. Poliklinik şartlarında yapılan ve birkaç dakika süren, hemen hemen ağrısız bir yöntemdir.

İşlem sonrası normal yaşantıya hemen dönüş yapılabilir. Diyarbakırda ameliyatsız makat çatlağı tedavisi merkezimizde yapılmaktadır.

3-Ameliyat (Sfinkterotomi)

Bölgesel anestezi ile yaklaşık 10 dakika süren bir ameliyattır. Hastalığın sebebi olan kasın bir kısmı kesilerek makat çatlağının iyileşmesine olanak sağlanmaktadır. Bu esnada makat çıkışında oluşmuş et parçası da çıkarılabilmektedir. Ameliyat sonrası genellikle en geç birkaç gün içinde işe ve normal yaşama dönüş mümkündür.

Diyarbakırda ameliyatsız anal fissür tedavisi (botoks ile çatlak tedavisi) ve ameliyatı merkezimizde yapılmaktadır.