Anal fistül nedir ve tedavisi nasıldır?

Bir ucu makatın içinde, diğer ucu deride olan bir kanalcıktır. Genelde hastanın şikayeti bu kanaldan olan akıntıdır. Perianal fistüller hemen her zaman tedavi gerektirirler ve kendiliğinden iyileşmezler.enellikle makat etrafında geçirilmiş bir apse sonrası oluşurlar. Bazen altta yatan barsak ilişkili ve barsak dışı nedenler olabilmektedir. Geçirilmiş hemoroid, fissür cerrahisi, iltihabi barsak hastalıkları, bölgesel yaralanmalar, bağışıklık baskılayıcı hastalıklar, ilaçlar hastalık nedeni olarak karşımıza çıkabilir.anal fistül - dr.muhsin elçi - diyarbakır

Fistüller makat çevresindeki kaslarla olan irtibatına göre basit ve komplike fistüller olarak ayrılabilmektedir.

Belirtileri Nelerdir?

Makat çevresinden olan akıntı en sık şikayettir. Hastanın öyküsünden geçirilmiş apse olup olmadığı irdelenmelidir. Akıntı kesildiğinde genelde bir kaç gün ağrı olur ve akıntının yeniden başlaması ile geçici bir rahatlama olur.

Tanısı Nasıl Konur?

Detaylı hasta öyküsü alınması ve muayenede dış ağzın görülmesi ile şüphe uyanması halinde görüntüleme amacı ile endoskopi yapılabilir ve MR çekilebilir.

Tedavi Seçenekleri Nelerdir?

Tedavisi cerrahi müdahaledir. Tüm tedavilerde değişen oranda tekrarlama ihtimali bulunmakta ve özellikle komplike fistüllerde olası kas harabiyeti nedenli günlük hayatı az ya da çok etkileyen gaz-büyük abdest tutma kusurları ile karşı karşıya kalınabilmektedir. Bu nedenle işlemin tecrübeli ellerde yapılması önemlidir. Fistül tedavisi hasta ve hekim için meşakkatli bir süreç olup, bu tedavide karşılıklı güven ve önerilere harfiyen uymak önemlidir.

Bölgesel anestezi ile genellikle yarım saatten az süren bir ameliyattır. Fistülün tam açılıp temizlenmesi, ya da kısmen açılıp “seton” uygulanması gibi ameliyat yöntemlerinden en uygun olanı seçilip uygulanmalıdır. Ameliyat sonrası genellikle en geç birkaç gün içinde işe ve normal yaşama dönüş mümkündür.

Klasik cerrahi dışında lazer ile fistül ameliyatı da mümkündür. Bu yöntemde dokular kesilmemektedir. Dolayısıyla riskler, klasik ameliyatlara göre oldukça düşüktür. Buna karşın başarı şansı kalsik ameliyatlara göre daha düşüktür.