Hemoroid-basur sebepleri ve tedavisi

Hemoroidler, kalın barsağın çıkışa yakın kısmındaki normal damarsal yapılardan oluşan yastıkçıklardır. Her insanda var olan bu yapıların genişlemesi ve şikayet oluşturmasına hemoroidal hastalık (basur) denir.

Basur/Hemoroidal hastalığın sebepleri nelerdir?

Kabızlık, çok ıkınma, tuvalette uzun süre oturma, posasız beslenme, sıvı tüketiminin az olması, uzun süre ayakta kalma, ağır yük kaldırma, ağır sporlar yapma, ailevi yatkınlık hemoroidal hastalık için hazırlayıcı sebeplerdir.

Dış ve iç hemoroidler olmak üzere 2 tiptir.

Dış hemoroidler makat dış kısmında sıklıkla morumsu renk değişikliği olan şişmiş damar yumakları şeklinde görülür.
İç hemorodiler ise makatın içe bakan yüzeyinde oluşur ve 4 evreye kadar ilerler. 1. ve 2. evrede genellikle ilaç + yaşam tarzı değişiklikleri yeterli gelir. 3. ve 4. evrede ameliyat seçeneği daha ön plandadır.

Hemoroid Hastalığının Belirtileri Nelerdir?

Genellikle ilk bulgu kanamadır. Tuvalet sonrası ele gelen şişlik olması, ıslaklık, yanma ve akıntı hissi, ağrı, kaşıntı en sık karşılaşılan şikayetlerdir.

Tanısı Nasıl Konur?

Detaylı hasta değerlendirmesi ve elle yapılan muayene tanı için yeterlidir. Eğer şikayetler ile örtüşmeyen muayene bulgusu varsa altta yatan olası barsak hastalıkları açısından rektoskopi, kolonoskopi gibi kalın barsak inceleme tetkikleri yapılmalıdır.

Hemoroid Hastalığının (basur) tedavisi nedir ?

Hastaların çoğunda beslenme, dışkılama alışkanlıklarında düzenleme, uygun lif takviyesi, ağızdan alınan ilaçlar ve bölgesel krem-fitil tedavilerinin düzenlenmesi ile tedavi mümkünür.

Bu yöntemlerin de uygun olmadığı hastalarda klasik ameliyatlar veya lazer gibi daha yeni yöntemler kullanılabilir. Hangi tedavinin uygulanacağına, hekimin muayene sonucunda belirlediği hastalık evresine göre hasta ile birlikte karar verilir. Mümkün olduğunca en az riski olan yöntemler seçilir.

Hemoroid Ameliyatları

Klasik hemoroid ameliyatları spinal anestezi altında yapılan genellikler yarım saatten az süren ameliyatlardır. Ameliyattan 1 gün sonra çoğu günlük aktivite yapılabilir. İşe dönüş 1 hafta içerisinde başlar.

Lazer ile yapılan hemoroid tedavisinde ise genellikle ertesi gün işe dönülür. Ağrı çok daha azdır ve riskler daha düşüktür. Ayrıntılı bilgi için lazer hemoroid sayfamızı okuyabilirsiniz.

Diyarbakırda merkezimizde lazer ile hemoroid tedavisi ve hemoroid ameliyatı yapılmaktadır.