Kıl dönmesi nedir, belirtileri ve tedavisi

Kıl dönmesi (pilonidal sinüs ) iyi huylu bir cilt-cilt altı hastalığıdır. Sıklıkla kuyruk sokumu bölgesinde ve genç hastalarda görülür. Erkeklerde, kadınlardan 2 kat daha sık olmaktadır.

Kıl Dönmesi Nasıl Oluşur? Kıl dönmesi neden oluyor?

Hastada doğumda kıl kökü ve komşu ter bezlerinde olmaması gereken bir genişleme mevcuttur. Bu bölgenin sürekli bası altında kalması (örneğin uzun süre oturma, yoğun terleme, uzun süre araç kullanma gibi) kıl kökünde iltihaplanmaya neden olur.

Tekrarlayan travma ve tekrarlayan enfeksiyonlar ile kıl ve doku artıkları bu bölgedeki genişlemiş bozuk deriden içeriye doğru girer. Temelde deri altında bir boşluk (nidus) ve içinde de kıl (pilus) vardır. İsimlendirmesi de buradan gelmektedir.

Kıl dönmesini engellemek için ne yapmalı?

– Aşırı kilolardan kaçınmak

– Kuyruk sokumu kıl temizliğinin yapılması (traş, tüy dökücü veya epilasyon ile)

– Bu bölgenin sürekli bası altında kalmasını ve terli/nemli kalmasını engellemek

Kıl dömesi belirtileri nelerdir?

-Kuyruk sokumunda toplu iğne başı büyüklüğünde delikler

-Kuyruk sokumunda akıntı

-Kuyruk sokumunda ağrı

-Kuyruk sokumunda şişlik

-Kuyruk sokumunda apse

-Kuyruk sokumunda iltihap

-Kuyruk sokumunda sıcaklık artışı

-Kuyruk sokumunda kızarıklık

Kıl dönmesi için hangi doktora gidilir?

Kıl dönmesinin tedavisi genel cerrahi uzmanları tarafından yapılır.

Kıl Dönmesi Tedavisi

Tedavi edilmediği zaman apse olur. Bu durumda şiddetli ağrı, şişlik, kızarıklık, ısı artışı; ciddi olgularda ateş, halsizlik olur. Apse varsa acil müdahale edilerek iltihaplı sıvının kontrollü bir şekilde boşaltılması gerekir. Sık tekrarlayan apseler yapılacak müdahalelerin başarı oranını düşürür ve işlem sonrası enfeksiyon ihtimalini arttırır.

Kıl dönmesi tedavisinde klasik ameliyatlar ya da ameliyatsız tedaviler uygulanabilmektedir.

Ameliyatsız kıl dönmesi tedavisi

Merkezimizde ameliyatsız kıl dönmesi tedavisi olarak Lazer ve Fenol tedavisi yöntemlerini uygulamaktayız.

Her iki yöntemi de genellikle lokal anestezi altında, ameliyathaneye inmeden, poliklinikteki işlem odamızda yapmaktayız. Yaklaşık 20-30 dakika süren işlemi sonunda hasta hastaneden ayrılmaktadır.

Aynı gün işe dönmek mümkündür. Dikiş vs. olmadığından dolayı işlem sonrası üzerine oturmak, yürümek, araç kullanmak, koşmak gibi tüm aktiviteler serbesttir.

Diyarbakırda merkezimizde ameliyatsız lazerle kıl dönmesi tedavisi ve fenol ile ameliyatsız kıl dönmesi tedavisi yapılmaktadır.